Politiattest

Norsk idrett skal være et trygt sted Ã¥ være for alle. Idrettsstyret har derfor vedtatt at alle idrettslag plikter Ã¥ innhente politiattest for personer som skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreÃ¥rige eller mennesker med utviklingshemming.

Trenere, instruktører og lagledere som skal ha direkte kontakt med mindreÃ¥rige eller mennesker med utviklingshemming, vil alltid være omfattet av ordningen.

Idrettsstyret har valgt å gjøre ordningen obligatorisk for å sikre at alle idrettslag har de samme gode rutinene for å forebygge overgrep. Alle mindreårige og mennesker med utviklingshemming i norsk idrett skal ha den samme ordningen og den samme beskyttelsen uavhengig av hvilken idrett de driver eller hvilket idrettslag de er tilsluttet.

Den som plikter Ã¥ fremlegge en politiattest til idrettslaget, skal selv sende søknaden til politiet.  Dette kan gjøres elektronisk eller per alminnelig post. Før vedkommende kan søke om en politiattest mÃ¥ han/hun fÃ¥ en bekreftelse fra idrettslaget pÃ¥ at det foreligger et behov for en politiattest. Kontakt styreleder i Fenstad Fotballklubb sÃ¥ vil han fylle inn bekreftelsen.

Bekreftelsen scannes inn og legges som vedlegg til søknaden om politiattest.

Søknaden gjøres elektronisk her: https://attest.politi.no/

Etter at politiet har behandlet søknaden blir den returnert til søkeren selv. Når politiattesten er mottatt skal denne fremvises for styreleder i klubben.